Hoe Een Slak Inslikken Een Verlamde Tiener Achtergelaten

{h1}

Een australische tiener die waagde aan een tuin slak werd besmet door een parasiet die een slopende hersenziekte veroorzaakt, waardoor hij verlamd vanaf de nek naar beneden.

Het aanvaarden van een eenvoudige durf - een tuinlak opeten - had verwoestende gevolgen voor een rugbyspeler in Australië in Australië, volgens nieuwsberichten: toen de tiener de slak inslikte, leidde dit tot een parasitaire infectie die een ernstige hersenziekte veroorzaakte, waardoor de tiener verlamd was vanaf de nek naar beneden.

Sam Ballard was in 2010 19 jaar oud toen hij de slak slikte, die de rondwormparasiet droeg Angiostrongylus cantonensis, algemeen bekend als de rattenlongworm, volgens de Australische nieuwssite News.com.au. Als volwassenen infecteren deze parasieten meestal ratten, maar in de vroege stadia van hun levenscyclus kunnen ze worden gedragen door slakken en slakken die ratachtige uitwerpselen eten - en ze kunnen mensen infecteren die besmette slakken of slakken consumeren die niet gaar zijn.

In Ballards geval veroorzaakte de parasiet een ernstige herseninfectie. Hij viel 420 dagen lang in coma en was drie jaar later uit het ziekenhuis verlamd toen hij drie jaar later werd vrijgelaten, zo meldde News.com.au onlangs. Ballard, die nog steeds verlamd is en dag en nacht zorg nodig heeft, was deze maand in het nieuws nadat zijn pakket met verzekeringsvoordelen van de Australische Nationale arbeidsongeschiktheidsregeling recentelijk van 492.000 Australische dollars ($ 383.700) naar ongeveer AU $ 135.000 ($ 105.000) was gekort, volgens News.com.au. [8 vreselijke parasieteninfecties waardoor je huid kruipt]

Naast slakken en naaktslakken, kan longworm van de rat parasiteren op kikkers, landkrabben en zoetwaterkreeften, die de infectie ook aan mensen kunnen doorgeven als deze dieren rauw of onvoldoende gaar zijn, volgens de Centers for Disease Control and Prevention (CDC).

Mensen met longworminfecties bij ratten ontwikkelen vaak geen symptomen of vertonen lichte, kortdurende symptomen zoals koorts, hoofdpijn, stijve nek of misselijkheid en braken. In feite sterft de parasiet over het algemeen op zichzelf, zelfs als de geïnfecteerde persoon geen behandeling krijgt, zegt de CDC.

De infectie kan echter soms leiden tot een zeldzame vorm van meningitis, bekend als eosinofiele meningoencephalitis, waarbij een type witte bloedcel bekend als een eosinofiel in aantal in de hersenen en het ruggenmergvocht toeneemt. (Meningitis verwijst naar ontsteking van de hersenvliezen, de bekleding van de hersenen en het ruggenmerg.) In sommige gevallen - zoals Ballard - kan dit leiden tot ernstige verstoring van het zenuwstelsel, verlamming of zelfs de dood veroorzaken, volgens de CDC.

Hoewel de meeste van de bekende gevallen van rattenlongworminfectie zijn gedocumenteerd in de Pacifische eilanden en delen van Azië, heeft een onderzoek dat in mei 2017 in het tijdschrift PLOS ONE werd gepubliceerd, aangegeven dat de parasiet nu overal in Florida is gevestigd. Wat meer is, gevallen van de parasitaire infectie op Maui in Hawaï zijn ook in opkomst, met vier mensen besmet en vier verdachte infecties gerapporteerd in april van vorig jaar.

Onderzoekers waarschuwden dat naarmate de wereld blijft opwarmen, het bereik van de worm waarschijnlijk zal blijven toenemen, mogelijkerwijze te introduceren in de Verenigde Staten, eerder gerapporteerd door WordsSideKick.com.

Oorspronkelijk artikel op WordsSideKick.com.


Video Supplement: .


WordsSideKick.com
Alle Rechten Voorbehouden!
Reproductie Van Materialen Toegestaan Alleen Prostanovkoy Actieve Link Naar De Site WordsSideKick.com

© 2005–2019 WordsSideKick.com