Gevaren Op De Loer In Supplementen Bewijst Behoefte Aan Overzicht (Op-Ed)

{h1}

De nieuwste fda-waarschuwing over gevaarlijke vitaminesupplementen is een wake-up call om het overzicht te verbeteren, zegt dr. Kenneth spaeth.

Dr. Kenneth Spaeth is directeur van het Occupational and Environmental Medicine Centre, in het Department of Population Health van North Shore University Hospital in Manhasset, N.Y. Hij heeft dit artikel bijgedragen aan WordsSideKick.com's Expertvoices: Op-Ed & Insights.

Vanaf februari van dit jaar begon ik de eerste van een groep patiënten te zien die vergelijkbare symptomen en afwijkingen vertoonden in laboratoriumtests van de lever-, schildklier- en cholesterolwaarden. Alles bij elkaar, ik heb 20 patiënten gezien die deze symptomen vertoonden of consulteerden. Ze kwamen naar me om me zorgen te maken dat het een blootstelling was aan pesticiden of een andere chemische stof van orkaan Sandy die deze tekenen en symptomen had veroorzaakt. Toch had niemand een bekende bron van zinvolle blootstelling aan chemicaliën. Bovendien hadden de individuen niets gemeen: waar ze woonden, waren hun bezigheden, hun hobby's, hun sociaaleconomische status en hun medische problemen in het verleden allemaal verschillend. Het bleek dat de enige gemeenschappelijkheid de voedingssupplementen was die ze gebruikten: hetzelfde merk, hetzelfde type, zelfs hetzelfde partijnummer.

De patiënten met de hoogste doses hadden de ergste afwijkingen en men moest zelfs in het ziekenhuis worden opgenomen. Mijn collega's en ik adviseerden patiënten om te stoppen met het nemen van de supplementen en brachten de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) en de Nassau County Health Department op de hoogte. Naarmate patiënten bleven aankomen, ontstond er een patroon van hormonale veranderingen: vrouwen in de groep stopten met hun menstruatie, ontwikkelden gezichtshaar en acne en ervoeren een verdieping van hun stem. Mannen rapporteerden lage testosteronspiegels en verlies van libido. De symptomen, de laboratoriumafwijkingen en de hormonale veranderingen gaven een duidelijk beeld van anabole steroïde besmetting. Ons ziekenhuis heeft de gezondheidsafdeling en de FDA voorzien van de bijgewerkte informatie.

Voor die patiënten die stopten met het supplement, begonnen de symptomen binnen enkele weken te verbeteren, maar het duurde ongeveer 12 weken voordat ze volledig waren genormaliseerd. FDA-testen onlangs bevestigd wat werd vermoed: de aanwezigheid van anabole steroïden in de supplementen. Helaas is niet duidelijk hoeveel personen mogelijk zijn getroffen. Zeker meer dan degenen die ik zag, maar hoeveel nog moet worden bepaald.

Helaas is contaminatie van voedingssupplementen een regelmatig voorkomend verschijnsel - en niet alleen met anabole steroïdebesmetting. Andere regelmatig geïdentificeerde verontreinigingen omvatten zware metalen zoals lood en kwik, geneesmiddelen op recept, polychloorbifenylen (PCB's) en andere potentieel schadelijke stoffen.

Uit een onderzoek in het congres bleek dat bijna alle geteste kruidensupplementen schadelijke verontreinigingen bevatten. Sinds het overlijden van de Dietary Supplements Health and Education Act in 1994 - die voedingssupplementen als een voedingsmiddel in plaats van als een geneesmiddel classificeerde - is meer dan de helft van alle FDA-terugroepacties gericht op voedingssupplementen.

Dientengevolge - met uitzondering van vermoedelijke gezondheidskwesties, zoals die zich in dit geval voordoen - is er weinig regulering en geen vereiste veiligheids- of kwaliteitsborgingstest. Afgezien van zorgen over klinisch voordeel of valse of misleidende claims, rechtvaardigen de veiligheidsrisico's alleen al een heroverweging van het gebrek aan regulerend toezicht.

Hoewel regelgeving alleen geen garantie is, is het een eerste kritische stap en neemt de kans af dat gebeurtenissen zoals die de laatste recall hebben veroorzaakt.

De weergegeven meningen zijn die van de auteur en komen niet noodzakelijk overeen met de mening van de uitgever. Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op WordsSideKick.com.


Video Supplement: 172nd Knowledge Seekers Workshop, May 18, 2017 - Keshe Foundation.




WordsSideKick.com
Alle Rechten Voorbehouden!
Reproductie Van Materialen Toegestaan Alleen Prostanovkoy Actieve Link Naar De Site WordsSideKick.com

© 2005–2019 WordsSideKick.com